Google SEO-updates voor 2022: wat je moet weten

Google verwerkt 5,6 miljard zoekopdrachten per dag. De meeste consumenten kijken naar Google wanneer ze online gaan winkelen, maar minder dan 10% van de websites ontvangt verkeer via zoekopdrachten. Dat betekent dat uw positie in de zoekresultaten van Google een grote impact kan hebben op uw bedrijf.

Zoekmachineoptimalisatie, of SEO, is de kunst en wetenschap om een website hoger in de zoekresultaten te laten verschijnen. De basisprincipes veranderen van jaar tot jaar als Google zijn algoritmen aanpast. Google doet zijn best om prioriteit te geven aan hoogwaardige, informatieve en relevante inhoud. Maar ze houden ook rekening met informatie zoals paginasnelheid, afbeeldingen en video, en de locatie van de gebruiker.

Google implementeert verschillende nieuwe wijzigingen voor zoeken in 2022. Enkele belangrijke zijn:

  • Verbeterde tracking van
  • pagina-ervaring
  • Verminderde effectiviteit van
  • het spammen van links
  • Prioriteit geven aan relevante inhoud
  • Kraken op trefwoord
  • spamming
  • Rekening houden met afbeeldingen en video’s
  • Voorkeur geven aan lokale resultaten
  • Het Unified Multitask-model
  • E-A-T . benadrukken


Laten we eens kijken naar wat elk van deze wijzigingen betekent en hoe u ze in uw voordeel kunt gebruiken bij webontwikkeling.

Verbeterde tracking van pagina-ervaring

Hoewel de inhoud van een webpagina het belangrijkst is voor de rangschikking, is de daadwerkelijke ervaring van het gebruik van de pagina ook van belang. Niemand wil een trage, onveilige website met veel te veel advertenties bezoeken. Google besteedt nu veel aandacht aan pagina-ervaring. Dit omvat factoren zoals:

  • Mobiele bruikbaarheid
  • HTTPS-gebruik
  • Snelheid
  • Veiligheidsproblemen
  • Advertentie problemen


Het doel van deze update is om de voorkeur te geven aan pagina’s die mensen gemakkelijk kunnen lezen, ongeacht de inhoud. Hoewel content natuurlijk nog steeds belangrijk is, moet je er ook voor zorgen dat je website als geheel veilig en gestroomlijnd is. Zorg ervoor dat u de paginasnelheid zo goed mogelijk optimaliseert.

Google biedt de mogelijkheid om het ervaringsrapport van uw eigen pagina te bekijken met Search Console. U kunt deze tool gebruiken om erachter te komen hoe uw pagina’s precies presteren en hoe u ze kunt aanpassen om een betere ervaring te creëren.

Verminderde effectiviteit van link-spammen

Open zowat elke blogpost op internet en je ziet bijna net zoveel blauwe woorden als zwarte. Het aantal hyperlinks op een typische blogpost is de afgelopen jaren gegroeid, en niet altijd met goede redenen.

In theorie helpen links lezers naar nuttige informatie te leiden. Maar ze leiden vaak af. Veel sites spammen nutteloze, naar zichzelf verwijzende links in een poging hun positie te verbeteren.

Google pakt deze praktijk hard aan. In een recente blogpost rapporteerden ze over hun inspanningen om links-spam aan te pakken. Hun aanbeveling? Volg best practices en kwalificeer uitgaande links. Een link naar een aangesloten site voor marketingdoeleinden moet bijvoorbeeld worden geannoteerd met rel=“sponsored”.

Prioriteren van relevante inhoud

Met miljoenen websites die soms strijden om de eerste plaats voor één zoekwoord, moet Google eruit filteren wat echt relevant is en wat niet. Dit is altijd een probleem geweest en in 2022 blijft Google oplossingen vinden. Pagina’s met misleidende titels of irrelevante inhoud verliezen punten in het zoekalgoritme.

Probeer niet vals te spelen om ervoor te zorgen dat uw inhoud relevant blijft. Vermijd het spammen van uw website met irrelevante informatie, onnodige zoekwoorden en clickbait-titels zonder inhoudelijke inhoud. Plaats in plaats daarvan gerichte inhoud van hoge kwaliteit. Denk na over wat mensen zouden willen lezen, in plaats van wat je denkt dat de algoritmen van Google zouden prefereren.

Hardhandig optreden tegen het spammen van zoekwoorden

Het spammen van zoekwoorden is al tientallen jaren een slonzige benadering van SEO. Twintig jaar geleden had dit misschien een muur van nutteloze tekst betekend. Tegenwoordig zijn zoekwoordspammers slimmer en moet Google bijbenen.

Als u zonder reden steeds hetzelfde woord herhaalt, kan uw inhoud als spam worden gemarkeerd. Het is slimmer om een bredere woordenschat te gebruiken bij het beschrijven van uw onderwerp. Het doel van Google is om inhoud van hoge kwaliteit te identificeren die relevant is voor de zoekopdracht. Daartoe zullen ze inhoud selecteren op basis van synoniemen en vergelijkbare betekenissen. Om op een zoekwoord te ranken, is het misschien niet altijd nodig om het te gebruiken, zolang je het maar over hetzelfde onderwerp hebt.

Wat zou je moeten doen? Schrijf gewoon normaal. Wanneer u een zoekwoord target, gebruik het dan zo vaak als natuurlijk aanvoelt. Buig grammaticaregels niet alleen om een andere keer in uw zoekwoord te passen. En gebruik synoniemen om repetitief taalgebruik te voorkomen.

Afbeeldingen en video’s als factoren in ranking

Inhoud van hoge kwaliteit is vaak multimedia. Het kan zowel afbeeldingen en video’s als tekst bevatten. Hoewel tekst de dominante rol zal spelen in het zoekalgoritme, kan Google nu informatie van andere media gebruiken om te helpen rangschikken.

Om optimaal gebruik te maken van uw video’s en foto’s, moet u ervoor zorgen dat ze van hoge kwaliteit en relevant zijn. U kunt er zelfs voor zorgen dat hun titel metadata hun relevantie voor de pagina aangeven.

Het Unified Multitask-model

Vorig jaar onthulde Google MUM: het Multitask Unified Model. MUM is een neurale netwerk-AI die probeert beter te begrijpen wat u opvraagt. MUM begrijpt informatie in zowel tekst als beeld, en in toekomstige releases is gepland om ook video te begrijpen.

MUM is een meer geavanceerde versie van een eerdere Google-technologie, BERT. BERT is ook gemaakt om beter te begrijpen wat mensen zoeken, maar MUM zou 1000 keer krachtiger zijn.

Eén ding dat MUM kan doen, is informatie zoeken en vertalen in 75 verschillende talen. Dit helpt Google om meer informatie te gebruiken om uw vragen te beantwoorden.

MUM dient om de zoekmachine-ervaring te vereenvoudigen door complexere zoekopdrachten te verwerken. In plaats van alleen op trefwoorden te zoeken, probeert MUM te zoeken naar een geïnformeerd antwoord op uw vraag.

Gebruikers moesten voorheen meerdere zoekopdrachten uitvoeren om de juiste informatie te krijgen. Stel dat u de berg Fuji in Japan hebt beklommen en wilt weten of u de Mount Everest kunt beklimmen. Mam kan naar je zoekopdracht kijken en zich realiseren dat je ongeveer twee verschillende bergen neemt, en hoe je ervaring op elk ervan kan verschillen. Het kan dan informatie zoeken met betrekking tot training, uitrusting en wettelijke vereisten.

Enkele specifieke kenmerken van MUM zijn:

  • Google Lens en afbeeldingen gebruiken voor visueel zoeken
  • Resultaten vertalen uit meerdere taalbronnen
  • Subonderwerpen voor zoekopdrachten voorstellen
  • Een gedeelte ‘Wat u moet weten’ met belangrijke informatie over uw zoekopdracht
  • Opties om de zoekopdracht te verfijnen of te verbreden zonder deze te wijzigen
  • Herkenning van verkeerd gespelde woorden
  • De belangrijke momenten in video’s begrijpen


Er zullen waarschijnlijk veel manieren zijn om van MUM te profiteren. Omdat de technologie echter zo nieuw is, kan er wat geëxperimenteerd worden. Omdat MUM helpt bij het afhandelen van complexe en niche-vragen, betekent dit dat u kunt profiteren van het targeten van meer complexe en niche-onderwerpen. Overweeg om inhoud te plaatsen over alle vragen die een potentiële klant zou kunnen hebben. En aangezien MUM afbeeldingen kan interpreteren, kan het toevoegen van hoogwaardige, relevante afbeeldingen aan uw inhoud u ook een boost geven.

Een nadruk op E-A-T

Hongerig? E-A-T staat voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. E-A-T benadrukken is het antwoord van Google op de moderne desinformatiecrisis. Simpel gezegd, het linken naar door experts geverifieerde, betrouwbare informatie helpt u. Linken naar nepnieuws en nepinformatie zal je pijn doen. Dit is vooral belangrijk op belangrijke gebieden zoals geneeskunde of financiën. Als je daarentegen een comedy- of kookblog hebt, is er misschien niet zoveel behoefte aan E-A-T.

Overweeg om te linken naar de volgende soorten bronnen om meer E-A-T te krijgen:

  • wetenschappelijke tijdschriften
  • Overheidspublicaties
  • Industrie websites
  • Geverifieerde Linkedin-pagina’s


Vraag jezelf bij twijfel af: zou ik deze link in een academisch essay citeren?

Optimaal profiteren van de updates van Google voor webontwikkeling
De fundamenten van goede SEO zijn niet veranderd: maak goede inhoud en plaats deze op uw website. Richt u op het behagen van mensen, niet op computers. De nieuwe updates van Google geven je echter wel wat ruimte om hier en daar wat extra punten te scoren. Ze geven je ook de mogelijkheid om een paar punten te verliezen als je probeert vals te spelen.

Overweeg het volgende te doen om in 2022 te optimaliseren voor het zoekalgoritme van Google:

  • Uw pagina-ervaringsscore bekijken in de Search Console
  • Verbetering van mobiel gebruiksgemak, laadsnelheid en beveiliging.
  • Inclusief hoge kwaliteit, relevante afbeeldingen en video.
  • Uitgaande links kwalificeren met de juiste markeringen.
  • Uw bedrijfs- of organisatieadres opnemen op uw website.
  • Linken naar bronnen die Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (E-A-T) weergeven.


Omgekeerd, om te voorkomen dat u terrein verliest, moet u de volgende acties vermijden:

  • Uw website spammen met irrelevante links.
  • Steeds weer hetzelfde trefwoord gebruiken.
  • Links naar bronnen van twijfelachtige geloofwaardigheid.


Hoe dan ook, SEO is evenzeer kunst als wetenschap. Resultaten duren minimaal enkele maanden en tegen die tijd heeft Google mogelijk nieuwe wijzigingen in de zoekfunctie aangebracht. Daarom is het zo belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends op het gebied van SEO.

Allround website pakket: €599

Allround website, zonder maandelijkse kosten!

Vragen of hulp nodig?

Neem dan contact met ons op!
Eén van onze specialisten helpt
je graag verder!

Website door: Allround Website

Openingstijden

Maandag:       09.00 – 17.00
Dinsdag:         09.00 – 17.00
Woesndag:     09.00 – 17.00
Donderdag:    09.00 – 17.00
Vrijdag:           09.00 – 17.00
Zaterdag:        Gesloten
Zondag:          Gesloten

Wij zijn gecertificeerd

Allround website laten maken Google certified