Toegankelijke website: waarom heb je er een nodig?

Kies verstandig kleuren

Wees op uw hoede voor uw kleurkeuzes. Kies voor kleurkeuzes die een hoog contrast bieden. Zwart en wit is de beste keuze, maar je kunt ook verschillende kleurencombinaties gebruiken: bruin op wit, donkerblauw op wit, donkergrijs op wit. Een witte achtergrond is altijd een goede gok voor de leesbaarheid. Combineer geen kleuren die dicht bij elkaar liggen. Gele tekst op een groene achtergrond is bijvoorbeeld bijna niet te lezen, zelfs niet als je goed kunt zien.

Lettergrootte voor uw toegankelijke website

Kleine en zeer lichte lettertypen zijn voor alle kijkers moeilijk. Zorg ervoor dat het kleurcontrast sterk is en dat de lettertypen in de meeste gevallen minimaal 14-16 punten zijn. San serif wordt meestal als gemakkelijker beschouwd voor slechtzienden. Hier zijn enkele lettertypen die als de best te gebruiken worden beschouwd: Arial, Helvetica, Bebas Neue, Calibri, APHont, Lavanderia, OpenDyslexic.

Letterafstand

Tekst met een korte letterafstand levert vaak problemen op voor slechtziende lezers, vooral degenen met centrale gezichtsvelddefecten. Waar mogelijk moet de afstand iets groter zijn dan normaal. Dit wordt kernen genoemd. De aanbevolen afstand tussen tekstregels is 1,5 in plaats van een enkele spatie.

Zinsafstand

Zorg ervoor dat de zinnen ver genoeg uit elkaar staan ​​om goed te kunnen lezen. Meestal werkt de automatische afstand. Dit wordt volgen genoemd.

Vermijd het gebruik van hoofdletters

De leesbaarheid wordt verminderd wanneer alle hoofdletters worden gebruikt, omdat alle woorden een uniforme rechthoekige vorm hebben. Lezers kunnen woorden niet herkennen aan hun vorm. Toegankelijke websites gebruiken meestal hoofdletters en kleine letters, niet alleen hoofdletters.

Toetsenbord toegankelijke website

U moet uw site volledig kunnen openen zonder muis, door alleen de pijl- of tabknoppen te gebruiken.

Gebruik punten in afkortingen

Afkortingen zijn standaard, maar slecht voor de toegankelijkheid. Schermlezers lezen elk woord fonetisch voor. Dus als je de term USA gebruikt. in plaats van U.S.A. hoort een bezoeker die een schermlezer gebruikt alleen ‘usa’. Gebruik punten om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt: U.S.A.

Ondertitels en transcripties voor audio maken

Zorg ervoor dat al uw bezoekers kunnen profiteren van de video’s op uw website door ondertitels in de video op te nemen. YouTube heeft tools waarmee gebruikers ondertitels kunnen toevoegen. Voeg waar mogelijk een standaardteksttranscriptie toe om alle video’s te begeleiden.

Maak een intuïtieve website

Bied meerdere manieren om door uw website te navigeren. Voeg bijvoorbeeld een sitemap, zoekbalk, koppelingen naar gerelateerde pagina’s, koptekstmenu en voettekstkoppelingen toe.

Zorg er verder voor dat alle formulieren eenvoudig en gemakkelijk in te vullen zijn.

Alt-tags gebruiken voor foto’s

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Maar wat als u slechtziend of blind bent?

Controleer uw foto’s snel door de muisaanwijzer op een afbeelding op uw site te plaatsen. Zie je kleine woorden verschijnen? Dit worden alt-tags genoemd. Wanneer een webbezoeker een schermlezer gebruikt, wordt de informatie in deze alt-tags hardop voorgelezen en helpt dit echt bij het bouwen van een toegankelijke website. Elke foto moet een alt-tag hebben met een korte, maar nauwkeurige beschrijving van de foto.

Als het bericht bijvoorbeeld een foto bevat van mij die aan mijn bureau werkt, moet de alt-tag ‘Susannah aan het werk aan haar bureau’ zeggen. Dit is ook goed voor de vindbaarheid van Google. Hier is nog een bericht over het vergroten van het verkeer naar uw website dat u mogelijk interesseert, klik hier.

Maak links duidelijk

Als uw website interne of externe links naar aanvullende informatiebronnen bevat, moeten uw links beschrijvend zijn. In plaats van “Klik hier voor een gratis consultatie”, zouden uw links iets moeten zeggen als: “Om een gratis consult op uw volgende website te plannen, klikt u hier om dit formulier in te vullen.” Links moeten onderstreept zijn en/of een kleurcontrast hebben waardoor ze opvallen tussen de reguliere tekst. Dit helpt alle mensen met slechtziendheid om snel alle klikbare links te identificeren.

Conclusie

Toegankelijkheid voor iedereen is toegankelijkheid voor iedereen. Alle websites volledig toegankelijk maken voor iedereen is een doel. Laten we dus allemaal beginnen met het gelijkmaken van het speelveld door van uw website een toegankelijke website te maken.