Pakkende webteksten schrijven

Tien tips voor het schrijven van website-inhoud

Een goede website schrijven is de sleutel tot het maken van een goede website. Goed geschreven inhoud die is geoptimaliseerd voor internet, helpt bij de zoekresultaten en houdt de aandacht van uw lezers vast.

Aangezien de meeste websitebezoekers slechts een paar seconden op een webpagina doorbrengen, moet u ervoor zorgen dat de inhoud van uw website relevant en interessant is. Geef je lezer de informatie die ze zoeken en probeer hun aandacht te trekken, zodat ze een tijdje blijven!

Volg deze tien tips voor het schrijven van website-inhoud om ervoor te zorgen dat uw website de aandacht krijgt die het verdient.

1) Vind je publiek

Stel jezelf de vraag: wie is mijn primaire doelgroep? Wat voor soort vragen zouden ze kunnen zoeken? Wat voor soort informatie hebben ze nodig?
Welke zoektermen zou uw bezoeker kunnen typen in een Google-zoekopdracht? Neem deze termen op in uw koppen en subkoppen.

2) Omgekeerd piramidemodel

• De meeste websitebezoekers beslissen binnen enkele seconden of uw website over de informatie beschikt die ze nodig hebben.

• Inhoud structureren als een omgekeerde piramide is nuttig. De meest cruciale informatie staat bovenaan elke pagina. De informatie dringt dan geleidelijk door naar de meer specifieke, ondersteunende informatie. Als je bijvoorbeeld een evenement promoot, zet je de titel van het evenement, de datum, tijd en kosten bovenaan. Zet de sponsors en de meer gedetailleerde details onderaan.

3) Korte, eenvoudige zinnen

• Mensen zijn meestal op internet voor informatie, niet voor de lol.

• Houd zinnen kort, maximaal 25-30 woorden.

• Maak de inhoud van uw website gemakkelijk leesbaar. Gebruik eenvoudige zelfstandige naamwoorden en werkwoorden. Gebruik bijwoorden en bijvoeglijke naamwoorden spaarzaam.

• Als u klaar bent, controleert u uw tekstscore met een online leesbaarheidstool. We houden van The Readability Test Tool. Met deze online tool plaatst u uw tekst en krijgt u een reeks indicatorbalken die een visuele gids zijn voor de leesbaarheid van uw tekst. Rood is een lage leesbaarheidsscore. Groen is goed leesbaar.

• We houden ook van deze grammatica tool, een platformonafhankelijke, cloudgebaseerde schrijfassistent die spelling, grammatica, interpunctie, duidelijkheid, betrokkenheid en leveringsfouten in realtime beoordeelt. Het gebruikt AI om een ​​geschikte vervanging te identificeren en te zoeken voor de fout die het lokaliseert.

4) Actieve stem

• Gebruik actieve stem in plaats van passieve stem. Zeg niet: “producten kunnen via onze website worden besteld.” Zeg in plaats daarvan: ‘Bestel producten op onze website’.

• Actieve stem is directer en lezersvriendelijker.

• Rechtstreeks tot het publiek spreken is veel boeiender. Gebruik “u” of “uw” om de lezer aan te spreken, “wij” om vanuit het oogpunt van een bedrijf te spreken, en “ik” als u een solo-eigenaar of individu bent.

5) Verwijder jargon

• Het web is voor iedereen, niet alleen voor experts. Maak uw informatie duidelijk en begrijpelijk. Leg complexe termen uit.

• Schrijf acroniemen altijd op bij de eerste verwijzing.

• Link naar artikelen binnen en buiten uw website zodat lezers meer informatie kunnen krijgen over een bepaald onderwerp. Hier is een geweldig artikel van SEM Rush over website-inhoud.

6) Consistentie

• Houd de termen consistent op uw website om verwarrende bezoekers te voorkomen. In dit artikel wordt bijvoorbeeld het woord ‘website’ gebruikt, niet ‘site’. Het is een klein detail, maar het helpt om te verduidelijken wat we bespreken.

• Worden klanten cliënten, patiënten, gebruikers, klanten genoemd?

• Biedt u diensten, abonnementen of pakketten aan?

• Gebruik afkortingen voor dagen van de week en elimineer alle onnodige interpunctie. Dit kan er echt voor zorgen dat een pagina er netjes uitziet, vooral bij mobiele weergave. Zie hier het verschil en ruimtebesparend:
Lange versie:
Zaterdag 14 november van 18:00 tot 21:00 uur
Vergeleken met de korte versie:
za 14 nov: 18-21 uur

• Maak een websitestylesheet en doe je best om je daaraan te houden.

7) Leuk om naar te kijken en gemakkelijk te lezen

• Gebruik lijsten met opsommingstekens of numerieke lijsten in plaats van alinea’s met veel tekst. We organiseren de inhoud graag in gelabelde tabbladen of accordeons als de tekst erg lang is.

• Voeg witruimte toe rond alinea’s, afbeeldingen en andere elementen. Witte ruimte lijkt misschien verspilde ruimte, maar dat is het niet. Witruimte rond tekst maakt het leesbaarder en prettiger om te lezen.

• Gebruik koppen en beschrijvende tussenkoppen om een ​​pagina op te splitsen en deze gemakkelijker leesbaar te maken. Deze subkoppen helpen lezers door de pagina te navigeren en helpen zoekmachines uw inhoud te vinden.

• Voeg de UserWay Pluging toe om mensen met verschillende vaardigheden te helpen bij het navigeren op uw website. De UserWay-tool kan de tekst op uw website vergroten, kleuren verminderen, meer kleurcontrast creëren en alle links markeren. UserWay kan de ruimte tussen zinnen en tussen letters veranderen, wat ook helpt bij de leesbaarheid. Met deze eenvoudige stappen kunnen uw websitebezoekers gemakkelijker door uw toegankelijke website navigeren.

8) Andere media

• Het menselijk brein is van nature visueel. Mensen verwerken visuele informatie vele malen sneller dan tekst. Daarom kan een gemakkelijk leesbare grafiek of infographic een complex onderwerp beter uitleggen dan alleen tekst.

• Afbeeldingen helpen bij het opsplitsen van tekst en maken uw pagina’s leesbaarder. 

• Video’s zijn geweldig. We raden u aan video’s op YouTube of Vimeo te plaatsen en deze in uw website in te sluiten, zodat ze snel worden geladen en uw bandbreedte niet in beslag nemen.

9) De kracht van het World Wide Web

• Het wordt niet voor niets het World Wide Web of WWW genoemd. Het internet is een enorm en verbazingwekkend netwerk van informatie. Uw website maakt deel uit van dit onderling verbonden web!

• Een goede website leidt lezers gemakkelijk van de ene pagina naar de andere door middel van hyperlinks of links. Hyperlink woorden of woordgroepen op elke pagina om bezoekers betrokken te houden en door uw website en daarbuiten te bewegen. Het bouwen van interne links binnen uw eigen website en externe links naar andere websites helpt ook uw SEO.

10) Oproep tot actie

• Goede websites hebben een sterke call-to-action per pagina. Met knoppen en links met ‘Download’, ‘Neem nu contact met ons op!’, ‘Aanmelden’, ‘Meer informatie’ of ‘Bekijken’ kunnen bezoekers actie ondernemen met één simpele klik.

Conclusie

Schrijven is over het algemeen heel hard werken. Het schrijven van website-inhoud kan nog moeilijker zijn. We hopen dat deze tien tips u zullen helpen uw inhoud te stroomlijnen.

Dit is het goede nieuws: in tegenstelling tot andere brochures, boeken of gepubliceerde stukken, kan de inhoud van uw website eenvoudig worden gewijzigd. U hoeft uw tekst niet de eerste keer perfect te maken. Zelfs nadat uw inhoud live is, kunt u regelmatig controles uitvoeren om uw werk aan te passen, te bewerken en te optimaliseren.